Començarem dient que el Procurador dels Tribunals és un Llicenciat en Dret, especialista en Dret Processal, la funció primordial del qual és la representació de les persones davant els Tribunals, garantint la impulsió del procediment pels seus tràmits, l'execució de sentència i en general totes aquelles qüestions de procediment que no siguin d'estricta defensa. El Procurador és el representant del litigant davant Jutjats i Tribunals, té assignada la missió de ser el mateix ciutadà que, en la seva qualitat de part processal, actua davant els jutges i magistrats, exercita els seus drets, aporta les seves proves i fa ús dels recursos que les lleis processals determinen.
La Llei d'Enjudiciament Civil d'1.881, en el seu article 3° disposa com a regla general que "La compareixença en judici serà per mitjà de Procurador legalment habilitat per funcionar en el Jutjat o Tribunal que conegui de les actuacions..."
Validar Col·legiat Deshabilitat Temporalment Patrocinador Axesor, grup Infotel Patrocinador CAI La nova Llei d'Enjudiciament Civil de 2.000, disposa en el seu article 23: "La compareixença en judici serà per mitjà de procurador legalment habilitat per actuar en el tribunal que conegui del judici".
La figura del Procurador ha estat tradicionalment desconeguda i per això sempre qüestionada. I és ara quan la tendència s'ha invertit, quan aquesta figura cobra el protagonisme i rellevància que sempre ha hagut de tenir en la seva funció de tècnic en dret processal i impulsor del procediment civil.
L'exposició de motius de la Llei del 2000, no deixa lloc a dubtes: "L'obligada representació mitjançant procurador i la imperativa assistència d'advocat es configuren en aquesta Llei sense variació substancial respecte de les disposicions anteriors. L'experiència avalada per unànimes informes en aquest puntogarantiza l'encert d'aquesta decisió" o "Peça important d'aquest nou disseny són els Procuradors dels Tribunals, que per la seva condició de representants de les parts i de professionals amb coneixements tècnics sobre el procés, estan en condicions de rebre notificacions i dur a terme el trasllat a la part contrària de molts escrits i documents. Per a la tramitació dels processos sense dilacions indegudes es confia també en els mateixos Col·legis de Procuradors per a l'eficaç funcionament dels seus serveis de notificació, previstes ja en la Llei Orgànica del Poder Judicial".
D'altra banda, el procurador ha estat tradicionalment l'avançat en l'aplicació de la tecnologia en l'administració de justícia. Des de la primera multicopista, passant per la fotocopiadora, el fax i ara mitjançant l'aplicació informàtica, els Col·legis de Procuradors, que en col·laboració amb la Universitat i empreses privades ha desenvolupat el primer sistema europeu de notificació telemàtica entre tribunals i professionals.
La denominació des del principi com a "procuradors causídicos" revela la seva implicació en la disciplina processal; el procurador és aquell que procura pels assumptes d'un tercer en assumir la seva representació. Del llatí "curator pro alio". L'adjectiu "causídico" del llatí causidicas, remitent aquesta representació a les causes o plets que tinguin lloc davant els tribunals de justícia. Per tant, el procurador causídico és aquell que exerceix la representació processal davant els òrgans judicials.
Però no és del Procurador de la ciutat d'on sorgeix el Col·legi, sinó d'aquells procuradors dedicats a la representació de caràcter privat, allunyats per tant de la cosa pública. En 1.414 es va constituir l'anomenat procurador de pobres, triat d'entre el conjunt dels procuradors saragossans per representar a qui després de sol·licitar els seus serveis, demostrés mancar dels mitjans econòmics suficients per remunerar-li per la seva labor.
Les primeres ordenances es donen al mateix temps que es funden Col·legi i confraria i es tria als primers degans, denominats majordoms en atenció a ser els primers entre la resta de confrares. Els primers van ser Nicolás Marquès i Miguel Pérez de Navasa.
Progressant en el temps, ens anem a 1.561 moment fonamental per als procuradors. El Rei Felipe II aprova les ordenances redactades pel Col·legi amb data 30 de novembre d'1.560 i recopilades novament en 1.620. És aquestes ordenances el factor religiós que venia prevalent des de 1396, perd força i es configura el Col·legi com una associació de caràcter tècnic, determinant criteris d'admissió de membres i forma de fer-ho, així com la fiança que hauria de constituir-se i,amb molt bon criteri, es complementava l'examen d'ingrés amb la realització de pràctiques juntament amb procuradors en actiu.
Exerceix la representació en els procediments judicials, fins a en els quals excepcionalment no és preceptiu.
Es responsabilitza de les costes que es produeixen en el plet, excepte els honoraris dels advocats i els que corresponen als perits.
Participa de forma activa en tots els actes i les diligències que desenvolupen; fa falta significar que en molts casos són els lletrats que, amb unes instruccions de principi, deixen en la confiança del procurador tots els tràmits, i ells es limiten a intervenir en els recursos, escrits o actes exigits per a la contradicció i la mateixa llei.
Això fa que el procurador assumeixi i controli totes les activitats de prova, d'execució, els embargaments, els asseguraments, els llançaments, les valoracions, les subhastes, etc., sense explicar l'exercici dels actes que condueixen al bon litigi, o els de comunicació, dels quals respon personalment, tant si disposa del fons com si no.
Tal com es recull en l'exposició de motius de la LEC que el legislador confia plenament tant en els procuradors com en els seus col·legis per obtenir la tramitació dels processos sense dilacions indegudes, establint amb caràcter exclusiu que la comunicació a les parts personades en un procés s'efectuï a través d'aquests professionals i els serveis de notificacions d'aquests col·legis.
Els procuradors no mantenen una postura conformista en el seu afany de col·laborar en la difícil tasca d'aconseguir una Administració de Justícia ràpida i eficient, així entenem, tal com ha estat recollit en els tres documents considerats com a pilars fonamentals per a la reforma de la Justícia al nostre país (Llibre blanc de la Justícia del CGPJ, Llei d'Enjudiciament Civil i Pacte d'Estat per a la Reforma de la Justícia), que s'han de potenciar les funcions del procurador, impulsant una major participació en els actes de comunicació, modernitzant els sistemes de notificació a través de via telemàtica.
Igualment una participació major dels procuradors en l'activitat dirigida a l'obtenció de la prova documental necessària per a la solució d'un litigi qualsevol, pot redundar en una descàrrega de treball per a l'òrgan jurisdiccional i sens dubte a agilitar la seva tramitació.
Palma 29 DE MARZO 2022 El día 31 de marzo de 2022 a las 19,30 horas se llevará a cabo el acto de ...
“Ya me conocen, saben de dónde vengo. Quiero decirles que estoy aquí para ustedes”. ...
VIA ALEMANIA, 5, Edificio Juzgados
07003, PALMA DE MALLORCA, ILLES BALEARS
Tel. 0034 971 723 912 · 0034 971 723 913
© 2024 · Todos los derechos reservados a www.procuradoresdebaleares.es - Diseño Web y desarrollo Webstyle
Utilizamos cookies propias y de terceros para realizar el análisis de navegación de los usuarios y mejorar nuestros servicios. Si continuas navegando, consideramos que acepta su uso. Puedes obtener más información y configurar tus preferencias aquí. Configurar Cookies - Política de privacidad.