Acceso área privada colegiados


Introduzca sus datos de acceso:


¿Ha olvidado su contraseña?

MENÚ
INFORMACIÓN DE SEDES

Noticias y actualidad


Justícia prepara una llei expressa per a evitar el col·lapse en els tribunals

Notícies Jurídiques


17 ABR 2020

 

El ministeri pretén potenciar l'ús de noves tecnologies i debat habilitar agost

El Ministeri de Justícia contempla l'aprovació d'una llei urgent per a pal·liar els efectes de la pandèmia de *covid-19 en els tribunals. La norma, que podria estar llesta abans de l'estiu, serviria per a adaptar l'Administració de Justícia a les noves tecnologies, amb la finalitat d'agilitar els tràmits i ajudar a desembussar l'activitat judicial, que porta suspesa un mes. Aquesta llei seria una de les potes fonamentals del pla que prepara el ministeri per a quan s'aixequi l'estat d'alarma i que contempla reformes normatives, organitzatives i tecnològiques. La intenció és consensuar-ho amb tots els operadors jurídics.

El Govern treballa des de fa setmanes en un pla per a agilitar l'Administració de Justícia després de la pandèmia de *covid-19 i evitar, en la mesura del possible, el col·lapse dels tribunals. L'activitat judicial no urgent porta un mes suspesa, la qual cosa ha obligat a posposar tràmits i a ajornar milers de vistes que estaven programades per a aquestes setmanes. A les conseqüències de l'aturada s'unirà, a més, el previsible al·luvió d'assumptes derivats de l'estat d'alarma, des de temes laborals i societaris com *ERE, *ERTE i concursos, a recursos contra les sancions imposades per saltar-se el confinament.

Les peculiaritats de l'Administració de Justícia, amb les competències dividides entre el Govern central, les comunitats autònomes i el Consell General del Poder Judicial, dificulten la presa de decisions consensuades, un mal al qual s'està intentant fer front a cop de videoconferències. Des que es va iniciar la crisi, s'han mantingut reunions per a determinar quins serveis eren essencials i havien de seguir pesi a l'estat d'alarma, com garantir les mesures sanitàries en les seus judicials o qui havien d'acudir al seu lloc de treball i qui i com podien *teletrabajar.

Però la preocupació ara comença a centrar-se en el dia després, que en els tribunals alguns auguren com a dramàtic si no es *atina amb les mesures que es prenguin. El Ministeri treballa ja en aquest pla, que el reial decret llei de mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic, aprovat pel Consell de Ministres el 31 de març, obliga a tenir llest 15 dies després que s'aixequi l'estat d'alarma.

El ministre, Juan Carlos *Campo; el secretari d'Estat, Pablo Zapatero; i el secretari general per a la Innovació i Qualitat del Servei Públic, Borja *Vargues, es van reunir el dijous amb les quatre associacions judicials i tots van coincidir que per a abordar la justícia post-pandèmia fan falta reformes a curt, mitjà i llarg termini. “Cal fer tot el possible perquè les institucions implicades unim les forces perquè l'Administració de Justícia surti de la crisi de la forma més ràpida possible”, assenyala el secretari d'Estat, que considera que aquest pla sobrevingut pot acabar convertint-se en una “oportunitat” per a abordar de manera conjunta assumptes que estaven pendents des de fa anys. El ministre es reunirà aquest divendres amb les comunitats i a la trobada se sumarà el Consell General del Poder Judicial.

Les reformes seran de tres tipus, avança Zapatero: normatives, organitzatives i tecnològiques. Entre les primeres, es contemplen reformes processals urgents via decret llei, tal com ha proposat el Consell en un primer document de pla de xoc presentat fa dues setmanes. Però el ministeri pretén fer un ús “molt mesurat” d'aquesta fórmula, que ha de limitar-se a reformes urgents que justifiquin l'ús del decret llei.

Per al gruix de les mesures, Justícia contempla una llei d'agilitació i eficiència que intentarà esprémer al màxim l'ús de les noves tecnologies, en les quals els jutjats i tribunals van molt per darrere de l'Administració General de l'Estat. El ministeri ha pres com a model l'Agència Tributària i l'objectiu és disposar d'una espècie de codi processal electrònic per a adaptar a la tecnologia la majoria dels processos judicials. Per exemple, una cosa tan estesa en altres àmbits com poder fer notificacions immediates amb serveis de missatgeria.

“Estem a l'inici”

En la nova llei s'inclouran, a més, qüestions tècniques i processals que puguin ajudar a evitar el temut col·lapse en els tribunals després de la crisi sanitària. La idea és que estigui aprovada abans de l'estiu. “Estem a l'inici. Les mesures que puguin incloure's aquí volem parlar-les amb les comunitats, el Consell, la Fiscalia, les associacions, l'Advocacia i tots els implicats. Ha de ser una llei consensuada i que estigui fora de la pugna dels partits”, assenyala Zapatero.

Al costat d'aquestes reformes normatives, el ministeri pretén abordar reformes organitzatives. Es contemplaran reforços en les jurisdiccions en les quals es preveu el major embús (contenciós-administratiu, civil i social) i es debatrà la possibilitat d'habilitar les tardes i el mes d'agost, una proposta que ha formulat ja l'òrgan de govern dels jutges i que té defensors i detractors.

La volta a l'activitat judicial implicarà, a més, un desafiament que la Justícia comparteix amb tots els sectors econòmics i laborals però que també presenta peculiaritats: com reprendre l'activitat minimitzant el risc de contagis. El ministeri haurà d'esperar al que disposi Sanitat de manera general i adaptar-ho, previsiblement, a les seves circumstàncies. Caldrà decidir, per exemple, quina distància física cal guardar en els jutjats, qui proveeix el material de protecció no sols dels treballadors sinó també dels usuaris o si cal limitar l'aforament de les vistes públiques.

Alguns d'aquests problemes els van plantejar ja el dijous les associacions judicials perquè es donen cada dia entre els treballadors que presten els serveis essencials. Els representants dels jutges van advertir que, encara que s'han generalitzat les mesures de protecció, continuen faltant en algunes seus, i van reclamar que, “en la mesura que sigui possible”, es vagin realitzant les proves als qui acudeixen als jutjats a treballa.

Font: elpais.com


últimas noticias

La Procura participarà en el DATAfórum: l'esdeveniment que analitza els avanços tecnològics en l'Administració de Justícia

07 NOV 2024

El gran fòrum anual del sector de la Justícia se celebrarà en el Paranimf PTS de la ...


Ricardo Garrido, nou president del Consell General de Procuradors d'Espanya

28 OCT 2024

Madrid, 25 d'octubre del 2024. Ricardo Garrido, exdecano del Col·legi de Procuradors d'Orense, s'ha ...


Mutualistes, sí que es pot: Una jutgessa concedeix a una procuradora de 74 anys una pensió malgrat no arribar al mínim cotitzat

23 ABR 2024

La titular del Jutjat social 8 de Santa Cruz de Tenerife suma al RETA les aportacions de la professional a la ...


mostrar todas las noticias

NOTICIAS Y ACTUALIDAD



VIA ALEMANIA, 5, Edificio Juzgados
07003, PALMA DE MALLORCA, ILLES BALEARS


Tel. 0034 971 723 912 · 0034 971 723 913

BÚSQUEDA DE INFORMACIÓN

CONTACTO / INFORMACIÓN LEGAL

© 2024 · Todos los derechos reservados a www.procuradoresdebaleares.es - Diseño Web y desarrollo Webstyle

Utilizamos cookies propias y de terceros para realizar el análisis de navegación de los usuarios y mejorar nuestros servicios. Si continuas navegando, consideramos que acepta su uso. Puedes obtener más información y configurar tus preferencias aquí. Configurar Cookies - Política de privacidad.

SEDES MALLORCA


 Ciudad de Palma

 Vía Alemania, 5- semisótano

 Tel. 971 723 912 / Fax 971 715 941


 Travessa d’en Ballester, 20

 Tel. 971 425 111 / Fax 971 710 349

 Inca

 c/ Pureza, 72

 Tel/Fax 971 883 883

 Manacor

 Pza. Creu Font i Roig, s/n

 Tel/Fax 971 554 452

SEDE MENORCA


 C/ Antoni Juan Alemany, 4

 Tel/Fax 971 351 557

SEDE IBIZA


 C/San Cristòfol,s/n (Edif. CETIS)

 Tel/Fax 971 315 475