El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres, a proposta de la ministra de Justícia, Dolores Delgado, un Reial decret amb mesures urgents per adaptar el Dret espanyol al Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) i assegurar així que s'apliqui a Espanya.
Segons informa Justícia en una nota, la norma de la Unió Europea, que va entrar en vigor el passat 25 de maig, va suposar importants modificacions en la legislació interna, per aquest motiu incorporessin els canvis a un projecte de llei orgànica que encara no ha superat la seva tramitació parlamentària.
Per evitar que quedés desprotegit el dret a la privadesa dels ciutadans a Espanya, s'ha adoptat una norma amb rang de llei que permeti l'adaptació del Dret espanyol al reglament europeu en algunes qüestions la regulació de les quals no està reservada a llei orgànica.
D'aquesta manera es regularan aspectes relacionats amb la inspecció, el règim sancionador i el procediment d'instrucció que són rellevants perquè es garanteixi la protecció de les dades personals, atès que aporten la seguretat jurídica necessària.
En aquest sentit, el decret fixa quin és el personal competent per realitzar les labors de recerca previstes en el reglament europeu i regula la manera en què podran desenvolupar la seva activitat d'inspecció. També determina el règim aplicable al personal de les autoritats de supervisió d'altres Estats membres de la Unió Europea que participin en actuacions conjuntes de recerca.
BUIT LEGAL
El reglament europeu estableix un règim sancionador aplicable a Espanya, però no regula qüestions com els terminis de prescripció o les sancions, en considerar que han de fixar-se en l'ordenament intern dels Estats, segons informa el Ministeri de Justícia que qualifica aquests dos principis de "bàsics" per garantir la seguretat jurídica dels procediments oberts i protegir els drets dels ciutadans.
Quant a la prescripció de les sancions, el decret opta per mantenir els mateixos temps que actualment estableix la Llei Orgànica de Protecció de Dades (LOPD), per la qual cosa fixa un termini d'un any per a les inferiors a 40.000 euros, dos anys per a les compreses entre 40.000 i 300.000 euros i tres anys per a les superiors a aquesta quantia.
D'altra banda, el reglament crea un procediment de cooperació entre els països de la Unió Europea en els supòsits de tractaments denominats transfronterers, amb la participació de totes les autoritats implicades, però no regula la manera en què el dret intern dels Estats haurà de veure's afectat com a conseqüència dels tràmits previstos en la pròpia norma europea per a aquests procediments.
TRES TIPUS DE TRACTAMENTS
L'aplicació del reglament de protecció de dades exigeix en molts casos recaptar el criteri de les autoritats de protecció de dades d'altres Estats membres de la Unió Europea per actuar de forma coordinada en aquells supòsits que afectin a diversos països.
D'aquesta manera, el reglament europeu distingeix en la pràctica tres tipus de tractaments als quals aplica diferents normes: els transfronterers, els transfronterers amb rellevància local en un Estat membre i aquells exclusivament nacionals. En el cas dels dos primers, la regulació europea estableix l'obligació que l'autoritat principal sotmeti els diferents projectes de decisió a les restants autoritats.
Amb tot, aquest decret inclou la previsió de suspendre els procediments quan sigui necessari recaptar el semblar de les autoritats d'altres Estats europeus. De no fer-ho així, aquests expedients podrien caducar, amb les conseqüències negatives que això comporta no només respecte de l'aplicació a Espanya del reglament europeu, sinó per a la garantia del dret fonamental dels ciutadans europeus.
Font: eldiario.es