El passat 18 de desembre el Diari Oficial de la UE va publicar la Directiva 2019/2161 que reforça els drets dels consumidors en tota la UE.
La Directiva entrarà en vigor als 20 dies de la seva publicació, però els estats tindran fins al 28 de novembre de 2021 per a informar la Comissió de les mesures adoptades per a complir amb el que es disposa en la directiva.
Entre altres qüestions, la nova directiva de millora de l'aplicació i la modernització de les normes de protecció dels consumidors de la Unió Europea decreta la mort del fax com a mecanisme de comunicació entre empresa i consumidor.
“Rares vegades s'utilitza en l'actualitat i resulta obsolet”.
En opinió de Juan Ignacio Navas, soci-director del despatx Navas & Cusí especialitzat en dret europeu, “el que es disposa en el fax és l'anècdota que apel·la a la categoria: la Directiva actualitza els drets del consumidor en un entorn en el qual les transaccions electròniques ja són una realitat assentada i cada dia més sofisticada”.
Una altra de les mesures avançades de la nova directiva és equiparar el lliurament de dades personals a la venda electrònica de servei.
El consumidor tindrà els mateixos drets de desestimiento i si escau d'indemnització per danys. “Per fi s'ha assumit que quan un servei no té preu, el preu ets tu”, explica Navas.
LA DIRECTIVA ENDUREIX LES SANCIONS EN CAS DE CLÀUSULES ABUSIVES
En primer lloc, prohibeix la reparació o la substitució enfront de la indemnització per danys i perjudicis o la rebaixa del preu per no resultar prou dissuasiu. Però a més, reforça el règim sancionador enfront d'abusos. Les sancions han de ser “efectives, proporcionades i dissuasives”.
Assenyala que les sancions han de ser de “almenys” el 4% de la facturació anual, sense perjudici que a més pugui haver-hi multes diàries o altres mecanismes per a incentivar el ràpid compliment. “un règim sever que busca posar límit de manera efectiva a les situacions d'abús”, assenyala Navas.
En matèria digital obliga als motors de cerca, comparadors o als mercats en línia a informar si la classificació obeeix a patrocinis o publicitat directa o indirecta.
I aquesta informació ha de ser “succinta i proporcionada de manera fàcil i destacada”.
Els mercats en línia no estan obligats a comprovar la situació jurídica del seu subministrador, però si que han de preguntar si són comerciants o no per a poder informar el client final.
En cas que el subministrador no sigui un comerciant sinó un particular, el client no tindrà dret a desestimiento en els següents 14 dies a la compra.
En cas de ser un comerciant el subministrador haurà d'obtenir el consentiment exprés de cobrament en els 14 dies següents a la compra, tal com ja establia la Directiva 2011/83/UE.
La possibilitat del desestimiento ha de ser advertida de manera clara en la fase precontractual i en general els drets del consumidor han de ser de fàcil accés, llenguatge senzill i de “disseny universal”, adaptat per a les persones amb discapacitat.
Com a novetat, la Directiva també permet que el comerciant personalitzi l'oferta en funció del perfil del consumidor, el seu poder adquisitiu o el seu comportament sempre que informe d'això i dels criteris utilitzats. També estan permesos els preus dinàmics o fixats en temps real.
“La Directiva s'adapta als nous temps, permetent les noves pràctiques, però sempre garantint els drets del consumidor”, assenyala Navas.
Quant a les ressenyes, es prohibeix la seva manipulació i si hi ha algun criteri per a la seva publicació o alguna està patrocinada ha d'informar-se d'aquest.
“La Comissió és molt conscient de la potència del mateix consumidor com prescriptor, però tracta de vigilar que hi hagi veritable transparència en la prescripció i els possibles abusos del comerciant”, explica l'expert.
PROHIBEIX LA REVENDA D'ENTRADES
Finalment, la nova Directiva prohibeix la revenda d'entrades adquirides mitjançant bots per a protegir els espectacles esportius i culturals.
“No tenia sentit que un llest comprarà x nombre d'entrades adulterant el sistema i produint un enriquiment injust i un encariment artificial de l'espectacle”, assenyala el soci-director de navascusi.com.
La directiva assenyala que es respecta el dret de subsidiarietat en establir uns requisits mínims que els estats membres poden sobrepassar. També assenyala en la seva exposició de motius que el text és fruit del treball d'harmonització de legislacions realitzat durant el 2016 i 2017 que va posar de manifest el desconeixement general de consumidors i comerciants. “Els mitjans de reclamació podrien aprofitar-se més sovint”, lamenta Brussel·les.
Aquesta és la raó per la qual s'insta als estats a reforçar els drets dels consumidors i les sancions als comerciants notificant a la Comissió perquè pugui posar aquesta informació a la disposició de les parts interessades.
“És una Directiva que tracta de regular la realitat del comerç electrònic d'avui dia sense amagar el cap davant la realitat. Un important en la defensa d ells drets del consumidor que faran que el mercat sigui més eficaç, transparent i per tant eficient”, conclou el soci-director de navascusi.com
La Procura participarà en el DATAfórum: l'esdeveniment que analitza els avanços tecnològics en l'Administració de Justícia
07 NOV 2024El gran fòrum anual del sector de la Justícia se celebrarà en el Paranimf PTS de la ...
Ricardo Garrido, nou president del Consell General de Procuradors d'Espanya
28 OCT 2024Madrid, 25 d'octubre del 2024. Ricardo Garrido, exdecano del Col·legi de Procuradors d'Orense, s'ha ...
Mutualistes, sí que es pot: Una jutgessa concedeix a una procuradora de 74 anys una pensió malgrat no arribar al mínim cotitzat
23 ABR 2024La titular del Jutjat social 8 de Santa Cruz de Tenerife suma al RETA les aportacions de la professional a la ...
El director general de Transformació Digital de l'Administració de Justícia, Aitor Cubo, ...
Palma 29 DE MARÇ 2022El dia 31 de març de 2022 a les 19,30 hores es durà a terme ...
“Ja em coneixen, saben d'on vinc. Vull dir-los que sóc aquí per a vostès”. Amb ...
Palma 23 D’ABRIL 2019 La seu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears ...
VIA ALEMANIA, 5, Edificio Juzgados
07003, PALMA DE MALLORCA, ILLES BALEARS
Tel. 0034 971 723 912 · 0034 971 723 913
© 2024 · Tots els drets reservats a www.procuradoresdebaleares.es - Diseño Web y desarrollo Webstyle
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continues navegant, considerem que accepta el seu ús. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències aquí. Configurar Cookies - Política de privacitat.