A ESPANYA, LA CEPEJ ACABA D'IMPLEMENTAR UN PROGRAMA DE PROMOCIÓ DE LA JUSTÍCIA DIGITAL I L'ADREÇA JUDICIAL ELECTRÒNICA
Creada al setembre de 2002, la Comissió Europea per a l'Eficàcia de la Justícia (*CEPEJ) està composta per experts dels 47 Estats membres del Consell d'Europa, entre ells Espanya, en la delegació del qual s'integra un lletrat de l'Administració de Justícia, representant del Ministeri de Justícia.
El Consell d'Europa no forma part de la Unió Europea, però està en la gènesi del seu naixement. Va ser la primera forma de cooperació entre els Estats europeus després de la Segona Guerra Mundial. La seva missió és la creació d'un espai per a les relacions europees, promovent els drets humans, la democràcia i l'Estat de Dret.
Els 47 Estats que ho componen són els 28 membres de la Unió juntament amb uns altres del mateix entorn geogràfic, com com Rússia, Turquia i Ucraïna, entre altres.
El seu treball es desenvolupa a través d'una sèrie d'òrgans, tals com l'Assemblea General, el Comitè de Ministres, la Secretària General i el Tribunal Europeu de Drets Humans.
A Espanya, la *CEPEJ acaba d'acabar d'implementar un programa de promoció de la justícia digital i l'adreça judicial electrònica, anomenat «Promoció de la justícia cibernètica a Espanya a través de la gestió del canvi i la millora de la recopilació de dades».
L'objectiu d'aquest programa és el de fomentar una administració de justícia moderna i digital. I s'ha dut a terme entre novembre de 2018 a octubre d'aquest any, segons informa la Secretaria General de l'Administració de Justícia del Ministeri.
El Ministeri de Justícia i, en particular, la Secretaria General de l'Administració de Justícia, ha estat la beneficiària d'aquest projecte, durant el qual s'han realitzat visites a Espanya d'experts internacionals (Itàlia, Suïssa, França i Holanda, principalment) per a proporcionar consultoria en la gestió del canvi cap a la justícia digital.
El programa ha estat coordinat per la *CEPEJ, organisme del Consell d'Europa, i finançat pel Servei de Suport a les Reformes Estructurals de la Comissió Europea.
TRES COMPONENTS
El projecte tenia tres components: el primer d'ells la promoció de *ciberjusticia i gestió del canvi i el segon, la creació de capacitat per a millorar la recollida de dades estadístiques mitjançant noves tecnologies.
El centre d'atenció de tots dos aspectes ha estat, fonamentalment, la gestió del canvi cap a la digitalització, la bona governança en aquest sector, la coordinació entre administracions i les observacions dels professionals.
Tot això principalment centrat en Justícia Digital, el sistema utilitzat en els jutjats del territori del Ministeri de Justícia, encara que han participat també professionals jurídics d'altres autonomies amb les competències transferides, com Navarra, Aragó o Galícia.
Aquest any, el sistema Justícia Digital ha quedat entre els quatre finalistes dels premis Balança de Cristall de Justícia que concedeix la Comissió Europea per a l'Eficiència de la Justícia del Consell d'Europa a les pràctiques més innovadores en el sector Justícia en el si de la Unió Europea.
El tercer component del programa ha estat crear capacitat en Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) per al suport a les víctimes.
El programa s'estendrà a les Comunitats Autònomes amb competències transferides durant 2020.
En aquest sentit, a l'octubre es va celebrar el seminari internacional Com millorar l'Organització, eficiència i qualitat del Sistema espanyol d'Assistència i Suport a les Víctimes de delicte, amb destacats experts en la matèria.
Al llarg de desembre de 2018 i dels mesos de febrer, abril i juliol d'aquest any, diferents grups de treball es van reunir amb els principals col·lectius de professionals jurídics (fiscals, jutges, lletrats de l'Administració de Justícia, advocats i procuradors), amb presentacions de bones pràctiques d'altres Estats de la UE i dels sistemes informàtics i organitzatius a Espanya, així com de totes les iniciatives de gestió del canvi del Ministeri de Justícia.
Es va fer també una visita a la Ciutat de la Justícia de Conca.
El projecte va comptar amb la participació de la Fiscalia General de l'Estat, el Consell General del Poder Judicial, el Consell General de l'Advocacia i el Consell de Procuradors.
Com a resultat de tots els treballs realitzat en el marc d'aquest projecte, el passat 4 de juliol es van presentar en el Ministeri de Justícia les conclusions preliminars, i el 17 de desembre es presentaran les conclusions definitives, que contindran també recomanacions.
Es va sol·licitar la continuació del projecte en una segona fase que començaria al març de 2020, i involucraria a les Comunitats Autònomes amb competències transferides en matèria de justícia.
Els objectius de la segona fase seran més concrets, encara que encara no s'han tancat els termes de referència del projecte.
ACTIVITATS PRINCIPALS
Entre les activitats principals del projecte s'inclouen els grups focals per a identificar els principals desafiaments en la implementació d'eines informàtiques a Espanya, realitzats mitjançant l'ús d'una metodologia innovadora, com és el pensament de disseny o «Design Thinking».
S'han realitzat tallers i intercanvi de punts de vista amb parts interessades seleccionades amb la finalitat d'involucrar activament als principals actors en el procés de gestió del canvi i el desenvolupament i implementació d'eines de gestió TU.
Inclòs un nou sistema d'informació capaç de recopilar de manera eficient estadístiques i dades sobre activitats jurisdiccionals i una eina estadística sobre el funcionament, l'eficiència i la qualitat dels serveis per a ajudar a les víctimes de delictes.
S'han elaborat informes, incloses troballes i recomanacions clau basats en eines rellevants de *CEPEJ i exemples innovadors d'altres Estats membres europeus, sobre els temes descrits:
Gestió del canvi en el desenvolupament i implementació d'eines de *ciberjusticia, avaluació de l'eficiència i qualitat judicial a través de la recopilació i interpretació de dades estadístiques, així com el sistema de monitoratge de l'eficiència i la qualitat dels serveis prestats a les víctimes de delictes.
La implementació d'una estratègia de reforma tan àmplia implica un canvi cultural dins de l'organització i dels actors judicials o afiliats, per a assegurar una millor implementació pràctica i de les mesures de reforma, superant les resistències i impulsant una cooperació efectiva entre les administracions públiques i totes les administracions públiques.
Estats membres del Consell d'Europa: ho conformen els 28 països de la Unió Europea i 19 que no ho són, com Rússia, Turquia, Ucraïna, Suïssa, Moldàvia, *Azerbayán, Geòrgia o Armènia.
SUPORT A les VÍCTIMES
També requereix el desenvolupament de capacitats de TU destinades a millorar la provisió d'informació i dades que permetin un seguiment adequat de les mesures de reforma, tant en el camp de les activitats jurisdiccionals com en l'àrea de suport a les víctimes de delictes.
Els objectius del projecte han estat posar a la disposició de les autoritats espanyoles l'experiència i el coneixement de les bones pràctiques europees i les experiències nacionals per a acompanyar la gestió del canvi en la implementació d'eines informàtiques en el camp de la justícia a Espanya.
La *CEPEJ també ha proporcionat assessorament pràctic sobre les millors maneres d'enfortir la recopilació i l'anàlisi de dades judicials, amb l'objectiu de millorar l'eficiència del sistema judicial en el seu conjunt i del sistema de suport a les víctimes de delictes en particular.
S'espera que el projecte, que acaba d'acabar, millori la capacitat de les autoritats, gràcies a un major grau de coneixement, compromís i propietat, per a impulsar la gestió del canvi en relació amb el desenvolupament i l'ús d'elements de *ciberjusticia, basats en un bon coneixement de la informació rellevant.
Així mateix, millora de la capacitat del Ministeri de Justícia i altres organismes judicials rellevants per a desenvolupar un sistema d'informació d'alta qualitat, dissenyat per a recopilar estadístiques sobre activitats jurisdiccionals, en línia amb les eines *CEPEJ rellevants i les bones pràctiques europees.
El projecte espera també millorar la capacitat de les Oficines de Suport a les Víctimes del Ministeri de Justícia, per a desenvolupar un sistema informàtic eficient capaç de recopilar dades pertinents i monitorar les activitats en aquest camp, basat en un bon coneixement de les eines *CEPEJ i les bones pràctiques europees.
LA CEPEJ
La missió la Comissió Europea per a l'Eficàcia de la Justícia és millorar l'eficàcia en el funcionament de la Justícia en els Estats membres del Consell d'Europa i en el desenvolupament dels instruments normatius adoptats pel Consell d'Europa. A Espanya
Entre les seves tasques destaquen la d'analitzar els sistemes judicials dels països membres; identificar la dificultats que tenen; definir la millor manera de millorar l'avaluació de resultats i el funcionament dels sistemes judicials.
I també proporcionar ajuda als Estats membres i proposar a les instàncies competents del Consell d'Europa les àrees on seria desitjable elaborar un instrument jurídic nou.
La CEPEJ, no obstant això, no és una institució de supervisió dels sistemes judicials dels Estats membres ni tampoc és competent per a elaborar instruments normatius.
En crear a la fi de 2002 la Comissió Europea per a l'Eficiència de la Justícia (*CEPEJ), per iniciativa dels ministres de Justícia europeus reunits a Londres dos anys abans, el Comitè de Ministres del Consell d'Europa volia establir un organisme innovador per a millorar la qualitat i l'eficiència dels sistemes judicials europeus i enfortir la confiança dels usuaris dels tribunals en aquests sistemes.
Així mateix, desenvolupa mesures i eines concretes dirigides als encarregats de formular polítiques i als professionals judicials per a analitzar el funcionament dels sistemes judicials i orientar les polítiques públiques de justícia.
També obtenir un millor coneixement dels terminis judicials i optimitzar la gestió del temps judicial; promoure la qualitat del servei públic de justícia; facilitar la implementació d'estàndards europeus en el camp de la justícia i donar suport als Estats membres en les seves reformes de les organitzacions judicials.
La CEPEJ també contribueix amb la seva experiència específica als debats sobre el funcionament del sistema de justícia, per a proporcionar un fòrum de discussió i propostes i acostar als ciutadans al seu sistema de justícia.
L'objectiu de la CEPEJ és millorar l'eficiència i el funcionament de la justícia en els Estats membres, així com implementar els instruments adoptats pel Consell d'Europa per a aquesta fi.
Per a fer aquestes tasques, l'organisme prepara avaluacions comparatives, recopila i analitza dades, defineix instruments de mesura i mitjans d'avaluació, adopta documents (informes, consells, directrius, plans d'acció, etc.), desenvolupa contactes amb personalitats qualificades, organitzacions no governamentals, instituts de recerca i centres d'informació, organitza audiències i promou xarxes de professionals del dret.
La CEPJ analitza els resultats dels sistemes judicials per a identificar les dificultats que troben, defineix la manera de millorar, d'una banda, l'avaluació dels seus resultats i per un altre, el funcionament d'aquests sistemes, presta assistència als Estats membres i proposa a les instàncies competents del Consell d'Europa els àmbits en els quals seria convenient elaborar un nou instrument jurídic.
La creació de la *CEPEJ va demostrar la voluntat del Consell d'Europa de promoure l'Estat de Dret i els Drets Fonamentals a Europa, sobre la base del Conveni Europeu de Drets Humans, i especialment el seu article 5 – Dret a la llibertat i la seguretat- article 6 -Dret a un judici just- article 13 -Dret a un recurs efectiu – i article 14 -Prohibició de discriminació-.
Té, entre altres funcions, la tasca de continuar la reflexió contínua sobre el potencial que ofereixen les noves tecnologies de la informació (TU) per a millorar l'eficiència de la justícia.
La CEPEJ està composta per experts dels 47 Estats membres del Consell d'Europa i compta amb l'assistència d'una Secretaria.
La Unió Europea també participa en el seu treball. Els Estats que gaudeixen de la condició d'observadors en el Consell d'Europa són membres de facto del *CEPEJ i són la Santa Seu, el Canadà, el Japó, Mèxic i els EUA A més, el Comitè de Ministres va decidir atorgar la condició d'observador als següents països: Guatemala, Israel, Kazakhstan, el Marroc i Tunísia.
La Procura participarà en el DATAfórum: l'esdeveniment que analitza els avanços tecnològics en l'Administració de Justícia
07 NOV 2024El gran fòrum anual del sector de la Justícia se celebrarà en el Paranimf PTS de la ...
Ricardo Garrido, nou president del Consell General de Procuradors d'Espanya
28 OCT 2024Madrid, 25 d'octubre del 2024. Ricardo Garrido, exdecano del Col·legi de Procuradors d'Orense, s'ha ...
Mutualistes, sí que es pot: Una jutgessa concedeix a una procuradora de 74 anys una pensió malgrat no arribar al mínim cotitzat
23 ABR 2024La titular del Jutjat social 8 de Santa Cruz de Tenerife suma al RETA les aportacions de la professional a la ...
El director general de Transformació Digital de l'Administració de Justícia, Aitor Cubo, ...
Palma 29 DE MARÇ 2022El dia 31 de març de 2022 a les 19,30 hores es durà a terme ...
“Ja em coneixen, saben d'on vinc. Vull dir-los que sóc aquí per a vostès”. Amb ...
Palma 23 D’ABRIL 2019 La seu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears ...
VIA ALEMANIA, 5, Edificio Juzgados
07003, PALMA DE MALLORCA, ILLES BALEARS
Tel. 0034 971 723 912 · 0034 971 723 913
© 2024 · Tots els drets reservats a www.procuradoresdebaleares.es - Diseño Web y desarrollo Webstyle
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continues navegant, considerem que accepta el seu ús. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències aquí. Configurar Cookies - Política de privacitat.