25 de noviembre de 2025
La reforma de la Justícia xoca contra el mur de la digitalització i l'escassetat de personal
L'Administració de Justícia espanyola es troba immersa en la qual ha estat qualificada com la major transformació estructural de les últimes dècades, impulsada per la Llei orgànica 1/2025 i una densa agenda legislativa. A mitjan novembre de 2025, el procés es troba en una fase crucial, marcada per la culminació imminent de les primeres etapes de reorganització territorial i per l'emergència de desafiaments operatius crítics que amenacen amb soscavar l'eficiència esperada.Les novetats de novembre se centren en l'avaluació pràctica dels canvis implementats i les reivindicacions professionals sorgides de la digitalització. Un dels debats més urgents ha estat plantejat pel Col·legi de l'Advocacia de Madrid (ICAM) i el Col·legi de Procuradors de Madrid (ICPM), els qui el 3 de novembre de 2025 van instar el Govern a crear un sistema unificat per a la suspensió efectiva de vistes i terminis per impossibilitat sobrevinguda del professional (malaltia, accident, etc.).A pesar que el dret a la conciliació està formalment reconegut en la Llei orgànica 5/2024 del Dret de Defensa i en la reforma de la LEC (RDL 5/2023), la plataforma obligatòria de notificacions, LexNET, no deté automàticament les comunicacions. Això obliga el professional afectat a realitzar múltiples gestions manuals, creant una càrrega burocràtica excessiva que soscava la tutela judicial efectiva del ciutadà. La proposta per a solucionar aquesta bretxa entre la modernització tecnològica i les garanties processals és la creació d'un Registre Únic d'Incapacitats Professionals que activi la suspensió automàtica de terminis i notificacions en LexNET amb una sola comunicació.El Consell General del Poder Judicial (CGPJ) va avaluar les Fases I i II de la implantació dels Tribunals d'Instància (TU) (dutes a terme l'1 de juliol i l'1 d'octubre de 2025, respectivament), qualificant-les com "raonablement satisfactòries".No obstant això, el 29 d'octubre de 2025, el CGPJ va advertir a les Administracions prestacionals sobre disfuncions crítiques que han de resoldre's abans del gran "repte organitzatiu" de la Fase III, prevista per al 31 de desembre de 2025. A més, el 12 de novembre de 2025, l'experiència de transformació espanyola va ser presentada davant la 10a Taula Rodona Global de l'OCDE a Madrid, destacant-se el canvi organitzatiu dels Tribunals d'Instància com una estratègia per a aconseguir una justícia més eficient i àgil.El Sindicat Professional de Justícia d'ÚS, el passat 10 de novembre, ha sol·licitat suspendre la Fase III d'implantació dels tribunals d'instància per la seva complexitat i falta de mitjans en els partits judicials més grans.Els Tribunals d'InstànciaLa reforma s'articula sobre dos pilars fonamentals: la reorganització física de la planta judicial i un profund canvi legislatiu en els procediments penals i d'accés a la carrera. La transformació més visible és la substitució de 3.900 jutjats per 431 Tribunals d'Instància (TU), agrupats en un únic òrgan per partit judicial.El canvi fonamental és l'abandó del model parcel·lat per una organització basada en Serveis Comuns i especialitzada per funcions. Tota OJ comptarà obligatòriament amb un Servei Comú de Tramitació (SCT) i, depenent de la grandària, amb el Servei Comú General (SCG) i el Servei Comú d'Execució (SCE), tots ells dirigits per Lletrats de l'Administració de Justícia.Els TU permeten la creació de seccions especialitzades (com a Violència sobre la Dona, Família o Mercantil). Aquest sistema està dissenyat per a ser flexible, permetent crear noves places judicials dins d'una estructura ja existent a un cost molt menor (86.000 euros per plaça, enfront dels 400.000 del model antic). El model mostra resultats prometedors, registrant en els partits judicials on s'ha implementat una reducció de la batussa (més del 40%) i un augment en l'execució de resolucions (70%) en casos pilot, segons dades de Justícia.Els antics Jutjats de pau han estat substituïts per Oficines de Justícia en el Municipi, que amplien els seus serveis per a facilitar tràmits, atendre la ciutadania i eliminar barreres d'accés, fins i tot permetent la connexió per videoconferència amb els tribunals. A nivell organitzatiu, el Ple del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) va aprovar al juny de 2025 instruccions per al desplegament dels TU. L'EL 1/2025 va suposar la recuperació per part dels jutges de les facultats de direcció i inspecció sobre tots els assumptes que coneguin des del moment del seu repartiment.Aquesta transformació implica que els jutges comparteixen una única organització instrumental de mitjans personals i materials (l'Oficina Judicial), desapareixent les unitats processals de suport directe (unitats de suport directe).L'Agenda Legislativa PrioritàriaEl Govern ha aprovat un projecte de llei per a modernitzar la LOECrim (vigent des de 1882). La mesura més rellevant és la intenció de traslladar el lideratge de la recerca penal als fiscals, en lloc dels jutges d'instrucció. No obstant això, es preveu que els jutges continuïn supervisant per a garantir les garanties legals i processals. Aquesta reforma introdueix també la regulació de noves tècniques de recerca com l'ús d'ADN i la Intel·ligència Artificial.El projecte de llei orgànica, la tramitació de la qual ha estat aprovada pel Congrés, modifica les carreres judicial i fiscal i introdueix una prova pràctica sobre un cas real i correcció anònima per a valorar el raonament jurídic sobre la memorització.Es blinden les beques SERÉ amb una quantia mínima equivalent al Salari Mínim Interprofessional (SMI). A més, permet a professionals amb més de 10 anys d'exercici accedir per concurs oposició. I amb la finalitat d'estabilitzar, es preveu ña convocatòria de 1.004 places per a estabilitzar interins, un procés que respon a requeriments de la Comissió europea. I, finalment, entre les novetats destaca la prohibició de finançament privat d'associacions judicials, així com la creació d'un registre públic de preparadors d'opositors.L'EL 1/2025 estableix l'ús de MASC (Mitjans Adequats de Solució de Controvèrsies, com a mediació o arbitratge) com a requisit de procedibilidad en uns certs procediments civils i mercantils. Això busca reduir la càrrega judicial.Tanmateix, com s'informa en el text de portada d'aquesta revista, juristes debaten l'exclusió de procediments com a desnonaments, judicis monitoris i reclamacions de morosos de comunitats de propietaris, on el marge per a la mediació és limitat, la qual cosa ha portat al Congrés dels Diputats a sol·licitar una revisió d'aquells procediments en els quals semblen inviables.Reptes PendentsEl Govern impulsa amb força les reformes de la LOECrim i de la carrera judicial i fiscal, considerant-les prioritàries per a la legislatura. Tots dos projectes han estat remesos al Congrés. L'escenari més probable, segons prediuen els experts, és que moltes de les reformes clau tirin endavant amb ajustos negociats, donat l'impuls de l'Executiu i el suport tècnic a unes certes mesures, malgrat les resistències polítiques i professionals.L'èxit de la reforma, no obstant això, està supeditat a la resolució de desafiaments operatius urgents: El CGPJ ha reiterat que les places de jutges autoritzades per a la pròxima convocatòria són insuficients per a cobrir les necessitats existents i assumir el repte organitzatiu dels Tribunals d'Instància. També, es requereixen grans inversions per a adaptar les seus judicials al nou model de serveis comuns, ja que moltes van ser construïdes sota l'esquema de jutjats parcel·lats. Malgrat que l'EL 1/2025 està dissenyada per a un expedient totalment electrònic (paper zero), la gestió informatitzada no és uniforme en tots els territoris. El CGPJ adverteix que aquesta dispersió en els sistemes informàtics pot causar pèrdues d'expedients, ajornaments i suspensions.Les vagues de jutges i fiscals demostren descontent notable amb aspectes de les reformes, especialment amb el canvi del model d'instrucció penal. Aquest rebuig pot alentir la implementació pràctica dels canvis.Les llacunes sobre la bona fe processalLa llei entén per MASC qualsevol activitat negociadora a la qual les parts acudeixen de bona fe a fi de trobar una solució extrajudicial al conflicte, ja sigui per si mateixes o amb la intervenció d'un tercer neutral. No hi ha majors indicacions i els jutges tracten d'unificar criteris per a interpretar cada cas. Les parts poden convenir sobre els seus drets i interessos, sempre que els acords no sigui contrari a la llei, a la bona fe ni a l'ordre públic.Perquè s'entengui complert el requisit de procedibilidad a la via judicial quan no intervé un tercer neutral, ha d'haver-hi una declaració responsable de bona fe. D'altra banda, si intervé una tercera persona neutral, el document acreditatiu ha d'incloure una declaració solemne que les dues parts han intervingut de bona fe en el procés perquè tingui efecte davant l'autoritat judicial.En l'incident d'acumulació de processos, la llei introdueix un criteri de bona fe processal per a la imposició de costes, eliminant el criteri de venciment objectiu. I si hi ha aplanament del demandat abans de contestar la demanda, el jutge pot imposar l'hi pagament de les costes sen el cas que apreciï mala fe.FONT: ELECONOMISTA.ES